Bôrická cesta 107, 010 01 Žilina
+ 421 911 151 488

Vitalita

ico_vitalita

Niekoľko tipov na dobitie energie:

1. Spánok: dospelým sa odporúča spať 7-8 hodín denne. Je dôležité dodržiavať pravidelný harmonogram spánku. Z miestnosti, kde spíte, je dôležité odstrániť mobilné zariadenia, notebooky…

2. Vyvážená strava: nedostatok jedla spôsobuje únavu, ale jesť nesprávne jedlo môže byť tiež problém. Vyvážená strava udržiava hladinu cukru na normálnej úrovni a zabráni tak stagnujúcemu pocitu, keď táto hladina klesne. Dôležité je nezanedbávať raňajky, ktoré by mali obsahovať komplexné sacharidy /celozrnné pečivo s vajíčkom…/. Jedzte v malých dávkach aspoň 5-krát denne.

muesli-617686_1280
zdroj: pixabay

3. Chudokrvnosť: jedna z hlavných príčin únavy žien. Strata krvi počas menštruácie spôsobuje nedostatok železa. Červené krvinky sú dôležité, pretože prenášajú kyslík do tkanív a orgánov. Pri anémii spôsobenej nedostatkom železa konzumujte potraviny s obsahom železa /netučné mäso, pečienka, cvikla, prípadne výživové doplnky/.

4. Priveľa kofeínu: kofeín zlepší sústredenie, ale iba v miernych dávkach. Nadmerné množstvo môže zvýšiť frekvenciu srdca, krvný tlak a nervozitu. Dokonca u niektorých ľudí jeho priveľké množstvo zvýši únavu. Postupne znížte množstvo nápojov s obsahom kofeínu. Zastavenie prísunu zo dňa na deň však môže vyvolať únavu.

5. Dehydratácia: únava môže byť aj príznakom nedostatku tekutín. Pocit smädu obvykle znamená, že sa dehydratácia už dostavila. Treba piť vodu počas celého dňa, moč má byť svetlo sfarbený. Pred plánovanou fyzickou aktivitou vypite aspoň dva poháre za hodinu. Počas fyzickej aktivity treba tekutiny v takomto množstve pravidelne dopĺňať.

6. Chronický únavový syndróm (skr. CFS): ak únava trvá dlhšie ako 6 mesiacov a nezvládate ani každodenné aktivity, je možné, že trpíte týmto syndrómom. Neexistuje preň žiadne rýchle riešenie, no pomáha zlepšenie spánkových návykov, cvičebný program a tiež príjem potrebných vitamínov /skupina B, vitamín C/.