Bôrická cesta 107, 010 01 Žilina
+ 421 911 151 488

Delená strava – Tipy na správnu kombináciu jedál

Vyvážená strava je nielen pestrá, ale aj vhodne nakombinovaná. Ak aj vy patríte k priaznivcom delenej stravy, určite viete, že tajomstvo spočíva v zostavení jedál buď z bielkovín, alebo sacharidov, a následne ďalšieho neutrálneho jedla, ktoré možno kombinovať s obidvomi. Princíp je v zásade jednoduchý – nekombinujte bielkoviny a sacharidy v jednom jedle. Sacharidy sa trávia rýchlo, bielkoviny pomalšie. Ak ich prijmete naraz, sacharidy sa nebudú tráviť v tenkom čreve, ale poputujú nestrávené až do hrubého, čo vedie ku kvaseniu v črevách, a teda k nadúvaniu, plynatosti a pocitom plnosti. Máme pre vás užitočné tipy, ako si správne skombinovať jedlo tak, aby vám chutilo, a zároveň prospievalo vášmu zdraviu.

1. Zelenina, ovocie a šaláty by mali tvoriť hlavnú zložku jedla.

2. Zelenina i ovocie sú „neutrálne“ – môžete ich kombinovať aj s bielkovinami, aj so sacharidmi.

3. Bielkoviny a sacharidy nikdy nekombinujte v tom istom jedle.

4. Vyhnite sa rafinovanému cukru (sladkosti).

5. Namiesto upravovaných potravín (hlavne biela múka a cukor) konzumujte celozrnné výrobky.

6. Aby sa poriadne ukončil proces trávenia jedného jedla, robte medzi hlavnými jedlami asi štvorhodinové prestávky.

7. Nekombinujte zeleninu a ovocie v jednom pokrme (ani v šťavách – výnimkou je mrkva s jablkom).

Ako má teda vyzerať jedlo, ktoré je správne nakombinované?
Pripravte si na obed napríklad dusené, pečené či grilované mäso, najlepšie kuracie alebo morčacie, prípadne ryby a morské plody (bielkoviny). Namiesto ryže či zemiakov (sacharidy) si ako prílohu doprajte porciu zeleninového šalátu (neutrálne).

Ak máte chuť na sacharidy, urobte si napríklad zeleninové rizoto. Zelenina je neutrálna a ryža sacharid. Alebo si dajte cestoviny so zeleninkou podľa chuti 🙂

 

13. apríla 2017